דילוג לתוכן

ציור שמתנגד לצבע

יולי 9, 2008


רונן סימן טוב – ציור

"דרוש מלך", תערוכתו של רונן סימן טוב בגלריה עינגע (הרכבת 2, ת"א), היא תערוכה של חיפושים. הציורים המוצגים בתערוכה כוללים מוטיבים שונים מעולם היהדות בכלל והחסידות בפרט, דוגמת מרכבה מכונפת, פרה אדומה, שליחים ועוד. יחד עם זאת, החלטתו של סימן טוב להותיר סמלים אלו בציור מבלי לבאר ולפרש אותם עבור הצופים (שרובם אינם בקיאים במדרשים חסידיים), רומזת כי לא במסע ספציפי מדובר, אלא בעצם תהליך החיפוש. סימן טוב אינו מבקש מן הצופה להצטרף אליו במסעו שלו, אלא מזמין אותו לצאת למסע משל עצמו.

בקומה הראשונה מוצגים ציורים על נייר פרגמט שקוף למחצה, ואילו בקומה השנייה מוצגים ציורי שמן על בד. רוב העבודות חשופות ולא ממוסגרות, כך שניתן ממש לחוש את מרקמו החלק של הנייר ואת התנגדותו לשכבות צבע שנמשחו עליו. התנגדות זו היא עניין חשוב בעבודותיו של סימן טוב, ובמיוחד בעבודות הנייר. בניגוד לניירות השקופים, הבדים סופגים היטב את הצבעים ומאפשרים לצייר ליצור דימויים ברורים ונקיים יחסית, ולכן גם סיפוריים יותר. הניירות השקופים בעלי מרקם הפלסטיק, דוחים את הצבע ומקשים על יצירת הדימוי. הם נוטפים, מתקמטים, מקשים על הצייר ומותירים עקבות. במובן זה, אף שבשני חלקי התערוכה מוצגים סמלים דומים, קיים ביניהם הבדל מהותי. בעוד ציורי השמן מציגים דימויים של חיפוש, עבודות הנייר כורכות את פעולת החיפוש בפעולה הציורית. הצבע שנמשח עליהן אינו מתקבל בברכה, נספג ומוצא את מקומו, אלא נותר כגוף נפרד, אחר, שאינו מגיע למנוחה ולנחלה. תיאור החיפוש בציורי השמן הוא תיאור בדיעבד של מי שחיפש ומצא, בעוד החיפוש המתואר בעבודות הנייר הוא חיפוש בתנועה מתמדת.

From → ביקורת

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: