Skip to content

הכיבוש מצהיב

אפריל 10, 2012

ברגע שמנתקים תצלומי אירועים פוליטיים מהסביבה התקשורתית הטבעית להם ומעבירים אותם למוזיאון או גלריה לאמנות, נחלש ערכם כתיעוד חדשותי לטובת עיסוק בשאלות הקשורות לפוליטיקה של הצילום והמבט, לעמדתו של הצלם המתעד ומידת המעורבות שלו באירועים, ולפתרונות האסתטיים שנובעים משאלות אלו. מעבר מוצלח מהעיתונות למרחב האמנותי כרוך בד"כ ביכולתם של הדימויים לכונן דיון החורג מדיווח ספציפי ואקטואלי. הם יכולים למשל להציג רגע אנקדוטלי שגדול מסך חלקיו (כפי שקורה למשל בתצלומיו של פבל וולברג), לבחון את מידת המהימנות של התצלום ויחסי המידע שהוא מוסר עם המידע המוקדם של הצופים (למשל בסדרת תצלומי מעקב של מיקי קרצמן), לנסות לטרפד את הדיון הפוליטי לטובת עיסוק בערכים צורניים (ובכך לייצר דיון פוליטי מסוג שונה כמובן, כפי שקורה בתצלומי פינוי התנחלויות וישובים בדואים של שי קרמר), או להיוותר בתחום התיעוד החדשותי ולהתייחס לגלריה כאל אמצעי נוסף להפצת מידע ותו לא (כפי שעושה למשל קבוצת הצלמים "אקטיב סטילס").

עודד ידעיה – "שדה הולנדי"

הצלם עודד ידעיה, שתערוכתו "אש ורודה" מוצגת בגלריה קונטמפוררי, מבקש לאחוז את המקל משני קצותיו – להפיץ מידע ובו בזמן להצביע על מגבלות האפשרות לעשות זאת ולכונן דיון מורכב יותר בסוגיות של ייצוג, מציאות וטכנולוגיה. ידעיה סורק תשלילי תצלומים שצילם בשמונה השנים האחרונות במסגרת מעורבותו במאבק נגד בניית גדר ההפרדה יחד עם קבוצת "אנרכיסטים נגד הגדר", מחזק את הניגודיות, משנה את סקאלת צבעים, מוסיף פילטרים צבעוניים גסים ומשבש מקטעים מתוך הדימויים באופן שמבקש להפוך את התצלום מתיעוד גרידא של מאבק לזירה של מאבק בפני עצמה. התצלום "שדה הולנדי" שמתאר מפגינים המתפסים אל הגדר, הוגדל עד כדי כך שדימוייו החלו להתגרען ולהתפרק לפיקסלים צבעוניים והוא נראה כציור פוינטיאליסטי א-לה ז'ורז' סרה. בתצלום קונטרסטי בשחור-לבן בשם "איור", נער בחולצה לבנה עומד על שלד של בניין ומתבונן בנוף. בתצלום שנתן לתערוכה את שמה, עצי זית בשחור-לבן נשרפים באש ורודה, ובתצלום אחר המתאר עימות בין פלסטינים לחיילים, נצבעו פני השטח בגוון ירקרק.

הבעיה בתערוכה נובעת מכך שמחד היא מבוססת על ההנחה שמידע על הכיבוש והמאבק בו אינו זמין, ולכן הוא דורש תיעוד והפצה, ומאידך על הטענה שתיאור ריאליסטי של הכיבוש אינו ראוי להצגה משום שהוא מייצר מצג שווא של מידע חופשי. כפועל יוצא מכך מבקש ידעיה להותיר את הדימויים ברורים מספיק כך שלא ינותקו מן המאבק המקומי – שכן צילום של "דימויים מרשיעים" הוא חלק מפעילות קבוצת אנרכיסטים נגד הגדר ואחד הכלים שברשותה – ובו בזמן לשבש אותם במניפולציות דיגיטליות בסיסיות שנועדו ל"ניטרול וריקון המרכיב הריאליסטי של הדימויים" באופן שמבטא "התנגדות לקבלת המציאות היומיומית בשטחים". בכך, טוען האוצר אורי דסאו בטקסט הנלווה, נוצרת הקבלה בין מיסוך הדימויים המצולמים להסתרת הכיבוש בתוך תחומי הקו הירוק. "ידעיה הופך את היוצרות ומראה כיצד תיעוד של מציאות היסטורית יכול להיתפס כהזיה. הוא מגיב למציאות שבבסיסה הפרעה באמצעות פעולה ייצוגית שבבסיסה הפרעה".

עודד ידעיה – "שנה טובה"

קשה להחליט מי מתחרה במי פה – הטיפול האמנותי השטחי של העבודות, או האקרובטיקה התיאורטית שנדרשת להצדקתו. התוצאה נותרת כפיתרון קל לתרגיל מושגי מסובך המתעלם משתי עובדות שגורמות למגדל הטיעונים שעליהם מבוססת התערוכה לקרוס באחת. הראשונה היא שבסופו של דבר המידע שמוצג בתצלומים אינו נדיר כלל (תצלומי הפגנות ומאבקים, רבים מהם מחרידים הרבה יותר מהדימויים הרגועים יחסית שמוצגים בתערוכה, אינם מופצים רק באתרים אלטרנטיביים אלא גם ע"י כלי תקשורת מרכזיים רבים בארץ ובעולם), והשניה שנגזרת ממנה היא העובדה שמה שמסייע לכיבוש אינו הסתרת המידע אלא האדישות שבה הוא מתקבל, אדישות הנובעת, לפחות בחלקה, מאינפלציה של מידע ולא מחסרונו. מבחינה זו עיסוק במידת הריאליזם של התצלום ושיבושו בצורה כל-כך פרימיטיבית וחסרת השראה יוצרים הקבלה סמלית ופשטנית בין מערך פוליטי מתוחכם ורב-עוצמה לבין אפקט מיסוך בסיסי בפוטושופ. אולם כשם שלא כל תצלום מהורהר של עננים מעיד על עומק רוחני, לא כל פילטר ירוק מסוגל להביע קריאת תגר של ממש על מציאות הכיבוש וכלכלת הדימויים.

עודד ידעיה – אש ורודה. מרץ-אפריל 2012
אוצר: אורי דסאו
גלריה קונטמפוררי, ת"א

פורסם בנוסח דומה ב"טיים אאוט" וב"ערב רב" (שם גם נוצר דיון קטן עם האמן)

From → ביקורת

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: