Skip to content

מוזיאונים: בין מרכזי קניות לממשק עירוני משתף – הזמנה להרצאה

דצמבר 31, 2011

ביום שלישי הקרוב (3.1.12), בשעה 19:00, תתקיים הרצאתה של כרמלה יעקבי וולק בבית האמנים בירושלים (שמואל הנגיד 12).

"מוזיאונים – בין מרכזי קניות לממשק עירוני משתף"
האם ביקרת את המקסי ברומא? האם ראית את השיפוץ החדש של ציפרפילד בברלין? מה בקשר לקיי ברנלי של נובל בפריס?
מוזיאונים הפכו להיות מוקדי משיכה תיירותיים בכל העולם ולפיכך מרכזים צרכניים ההופכים את צרכני התרבות לצרכני מוצרי צריכה של הטעם הטוב.
שנת 2010 \2011 מתאפיינת בתנופת פיתוח של מוזיאונים בארץ, הכוללת את המוזיאון לעיצוב חולון, מוזיאון ישראל המחודש והאגף החדש של מוזיאון תל אביב. תנופה זו מתרחשת במקביל להעלאת הדיון על יחס הממסד לעיר ולאוכלוסיה המגוונת שלה, בעקבות הקריאה לצדק חברתי באירועי הקיץ האחרון.
האדריכלית וחוקרת התרבות כרמלה יעקבי וולק תציג בהרצאתה שאלות הקשורות לתפקידו של הממסד המוזיאלי הצרכני כמרכז עירוני-חינוכי, ליכולתו לשתף את האזרחים ולייצר קהילות מגוונות, לתפקידה של האדריכלות בשדה החינוכי ולשאלה כיצד משתלבת ישראל במארג.

הרצאה רביעית:  24.1.12 בשעה 19:00
אבי פיטשון / הצורה מעל לכל – לקראת אסתטיציזם טוטאלי

שני גורמים עיקריים תרמו להיפוך השפה האמנותית על ראשה וההקרבה רצופת הכוונות הטובות של הצורה לטובת התוכן: הראשון הוא הטראומה של מלחמת העולם השנייה, והקישור המעוות והמוטעה של אסתטיקה מונומנטלית – חלק מנוף החווייה האנושית מאז ולתמיד – עם עשור או שניים של טוטאליטריזם ימני. השני הוא ההגמוניה של תפיסת-עולם הרואה באסתטי קישוט פופוליסטי ל-'מסר', או גרוע מכך, מחשיבה את האסתטי ל-'בורגני', או גרוע אף יותר, רואה באסתטי סכנה אירציונלית, ריאקציונית ואנטי-דמוקרטית. זניחת הצורה – שהיא בה בעת הגל המשדר והגל הנושא העוצמתי ביותר של מהויות, רצונות ותשוקות, הובילה לפשיטת הרגל של השמאל במערב.

אבי פיטשון, אוצר, כותב ואמן, ינסה לעקוב אחר מה שהשתבש ולהציע מוצא חזרה מהסבך לדרך המלך.

הרצאה חמישית: יום שלישי 14.2.2012 בשעה 19:00
רונן אידלמן / אחי איפה אתה?

משמעויותיהן של יצירות אמנות משתנות לאורך השנים, ומושפעות מהלך הרוח, ההקשר, הסביבה ונקודת מבטו של הצופה. לעיתים קורה שעבודה שנוצרה בהקשר היסטורי מסויים, מנותקת לגמרי מסביבתה הטבעית וזוכה למשמעות חדשה ואותנטית בסביבה אחרת.
בחודש יוני 2011 הוצג באקדמיה לאמנות ברמאללה ציורו של פיקאסו Bust de femme משנת 1943. הצגתו המחודשת של הציור, וכמוה גם המסע המפרך שעבר ממשכנו במוזיאון ואן-אבה בהולנד לאקדמיה ברמאלה, ניתקה אותו מהקשרי המודרניזם האירופאי שבמסגרתו נוצר והטעינה אותו ברבדים חדשים של משמעויות הנובעות מן התנאים הפוליטיים והתרבותיים שבמסגרתם הגיע למקומו החדש.
בהרצאתו של האמן והעורך רונן אידלמן, תיבחן השאלה מה קורה ליצירות אמנות שונות כשהן מנותקות מהקשרן המקורי. כיצד הצגה בסביבה ובהקשר שונה מעניקה להן משמעות חדשה שלעיתים סותרת את משמעותן המקורית, מה גבולות האוטונומיה של היצירה, האם האמן יכול לטעון לבעלות על פרשנותה, ועוד.

ההרצאות נערכות במסגרת "שלישי בבית האמנים" – סדרת הרצאות בנושא סוגיות באמנות בת זמננו, בהנחייתי.
הכניסה לכל ההרצאות חופשית!

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: