Skip to content

חולשה על סף אילמות

יוני 16, 2011

תחושת חולשה על סף אילמות שורה על תערוכת בוגרי התואר השני באמנות בבצלאל, המוצגת במחסן 2 שבנמל יפו. רשלנות מאפיינת רבות מן העבודות. לא רשלנות בביצוע או בהצבה (זה בכל זאת בצלאל), אלא רשלנות שבאה לידי ביטוי בקושי – או בעצלות – לתפור ולחבר יחדיו את מכלול הגורמים התיאורטיים, הטכניים והרגשיים המרכיבים את עבודת האמנות, ולייצר משהו שגדול מסך חלקיו. הביקור בתערוכה מזכיר ביקורים בתערוכות בוגרי תואר ראשון, שבהן ברור כי חלק גדול מהמציגים יעלמו מייד עם נעילת התערוכה. מפתיע לקבל רושם כזה בתערוכת בוגרי תוכנית לתואר שני, שע"פ הצהרתה אמורה לכלול נבחרת אמנים פעילים שכבר יוצרים ומציגים גם מחוץ לכתלי בית הספר. יתכן שמדובר במחזור חלש שקצת נפל בין הכסאות על רקע פרישת ראש התוכנית נחום טבת בסוף השנה שעברה. טבת היה מורה וותיק ורב השפעה, ותפיסתו המודרניסטית נוכחת בעבודות של בוגרים רבים שנראה שאינם מסוגלים – ואולי גם לא מעוניינים – להשתחרר מצילם של בני דורו. הכניסה של ד"ר רפאל זגורי-אורלי לנעליו של טבת, גם אם תהיה מוצלחת בסופו של דבר, בוודאי תיקח זמן מה.

איל פנקס – ירוקים. תצלום צבע, 2011

בתערוכה בולט עיסוק פורמליסטי שמתחיל בהצהרות מהורהרות-על-סף-מיסטיקה על יחסי חלל, זמן, חוויה וכיו"ב, ומסתכם בגרסאות בתי מלון לאקספרסיוניזם מופשט, פוסט-מינימליזם ומיצבים ציוריים שמבקשים לחפות על חולשת הציור באמצעות תלייה קונספטואלית. לחלל התצוגה הענק יש נוכחות דומיננטית, שנדמה שרוב המציגים ניסו להתעלם ממנה בהצלחה מוגבלת. המיצב של נסרין נג'אר תוכנן במיוחד תוך מחשבה על אופיו של המתחם. אצל אבשלום סולימן, שמציג פסל אור, אלומיניום ויציקות קרמיות היוצר התכתבות יפה עם עבודתו של טבת, הסביבה תורמת למראה המוזר ולא-אורגני במתכוון של העבודה. בכמה מקרים – למשל ציורי הקיר של רוני קרני – יתכן שהצבה בחלל שונה הייתה מיטיבה עם העבודות, אך ב"מחסן 2" הן פשוט הולכות לאיבוד.

שני בוגרים שעבודתם מבקשת לומר דבר מה בעל משמעות על העולם הם שמחה טללייבסקי ופאטן נאסטאס מיתואסי, אולם בשני המקרים העבודות נותרות כהצעה לא מטופלת או לא מפותחת דיה. נאסטאס מיתואסי בנתה חדר בד משולש, שעל שניים מקירותיו מוקרן סרט וידיאו שנע לאורך גדר המובילה למחסום כלשהו, ככל הנראה בגדה המערבית. התנועה מתארכת ומתארכת ונראית כשילוב בלתי הגיוני בין מסלול אינסופי לדרך ללא מוצא, שמוקצן באמצעות ההקרנה על קירותיו המתחברים של החלל המשולש. על מסך נוסף מחוץ לחדר מוקרנים שוטים של נופים פתוחים ועירוניים. נאסטאס מיתואסי, אמנית פלסטינית המתגוררת בבית לחם ומכירה מקרוב את שגרת המחסומים, הכתרים והסגרים, מתארת קטעים ממציאות חייה הקשה. קשה שלא לחוש אמפתיה למצבה, אולם העבודה עצמה, כיצירת אמנות, אינה אומרת שום דבר חדש על הנושא, ונראית כתרגיל מיצב בקורס מבוא לוידיאו.

אבשלום סולימן – דבר אינו נכון, הכל מותר, 2011 (תצלום מהקטלוג. בתערוכה מוצגת עבודה קצת שונה)

טללייבסקי מציג את "תל אביב דליטא" – סרט בן 20 דקות המתאר את האמן החרד מפני האיום האירני, נוסע לבקר את חברתו הליטאית, קופא מקור, לוקה בהזיות, מכין כיפה ותפילין מקרטון ולבסוף חוזר לישראל. זהו סרט שבבסיסו עומד רעיון – למעשה, כמה רעיונות – מרתקים הניתנים לפיתוחים רבים, אך בפועל הצילום והמשחק חובבניים ולא משכנעים, והסיפור נבנה אחד לאחד באופן סכמטי כאילו היה סטורי בורד או צילום סקיצה ולא הסרט עצמו. דלות החומר הקולנועית הזו, בין אם היא נובעת מבחירה מכוונת ובין אם מהיצמדות לרעיון תוך חוסר תשומת לב מספקת לפרטים, אינה מממשת את פוטנציאל השנינות והביקורת שטמונים בסיפור.

שמחה טללייבסקי – תל-אביב דליטא. פרט מוידאו, 2011

יעל רוכמן ועדי שמעוני מציגים עבודות יפות. רוכמן בנתה פסלים קינטיים אבסורדיים שבהם הפסל כמו נלחם בעצמו. חלקו האחד של הפסל שואף לנוע, ואילו חלקו השני מטרפד את התנועה ומרוקן אותה ממשמעות. שמעוני מציג מיצב וידיאו יפה ומתעתע, רגע אחד הוא מציג בעירה נשגבת, ורגע לאחר מכן הבעירה מתגלה כסוג של  B-movie החושף את מנגנוני הזיוף של עצמו.

רוב התצוגות הנוספות נראות כניסיון שסוכם הרבה יותר מדי מהר. אין בתערוכה עבודות שיחרטו בזיכרון, כמעט אף אמן לא ניסה לצאת מחשכת הסטודיו הלבן או להתמודד עם המרחב, כמעט אף אחד אינו שואל שאלות על מקומו ותפקידו, והתחושה היא שלמעט הבלחות בודדות לאלו מבין הבוגרים שיש להם משהו לומר אין את הידע או היכולת לעשות זאת, ולאחרים שרכשו את הידע והיכולת, אין שום דבר מעניין לומר.

יפו תל-אביב – תערוכת בוגרי התואר השני באמנות בבצלאל
מחסן 2 בנמל יפו

פורסם בערב רב

From → ביקורת

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: