Skip to content

יורדים לרגל

מאי 20, 2009

היום יחגג יום ירושלים. בין משתתפי הטקסים השונים שיערכו לרגל האירוע לא תמצאו אמנים או אנשי אמנות. גם הגלריות ומוסדות האמנות, ביניהם מקומות ירושלמים מובהקים כבית האמנים, בית טיכו וסדנת ההדפס, כמו פוסחים על החג הלאומי שמביא עימו הרבה מאד פקקי תנועה ממלכתיים ומעט מאד רוח. ככלל, אמנות שנוצרת בירושלים נוטה לצעוד לצד תושבי העיר ולא יחד עם מוסדותיה וטקסיה. אולי בגלל זה נדמה ששדה האמנות שלה פורח ודועך שלא ע"פ לוח הזמנים הלאומי. כך, התעוררותו האחרונה החלה דווקא בשנת 2002 – שנת אינתיפאדה – כשבין פיגוע לפיגוע ערכו לאה מאואס ודיאגו רוטמן, חברי קבוצת האמנות סלה-מנקה, את ערבי "הערת שוליים" במקומות שונים בעיר.

עבודה של ואניה שאוב
עבודה של ואניה שאוב

רבות כבר נכתב על פריחת האמנות בירושלים בעשור האחרון. לאחרונה נרגעו מעט הרוחות, וטוב שכך. אחד מסימניה של סצנת אמנות בוגרת הוא הפסקת ההתפעלות העצמית מעצם קיומה. אולם מה שנולד בתחילת העשור והפך בתוך כמה שנים לסיבוב גלריות שבו נכללו – לראשונה מזה שנים – יותר משתיים-שלוש תחנות, עודנו מתקיים: אגריפס 12, ברבור, אוגנדה והגלריה החדשה הם כמה מן השמות שנוספו לרשימת מוסדות וותיקים יותר או פחות כבית האמנים, סדנת ההדפס, הגלריה במשכנות שאננים ובית הספר לצילום מוסררה. בתחילת חודש ספטמבר, לאחר פגרת הקיץ, יערך זו הפעם השנייה אירוע "מנופים" הפותח את עונת הגלריות בירושלים. בתוכנית: תערוכות בגלריות ובחללים זמניים ולא מוכרים, הרצאות, מפגשי גלריה ואירועי תרבות אחרים.

מי שיכולים להתבונן בנעשה בסיפוק הם חברי סלה-מנקה. בשנה שעברה חתמו השניים את פרק "הערת שוליים". בראיון סיכום אמר אז רוטמן כי "אנחנו פועלים תוך דיאלוג קבוע עם מה שמתרחש ומנסים תמיד לפתוח ערוץ חדש. כשהתחלנו לא היו שום ביאנלות ופסטיבלים חוץ מארט-פוקוס, שהוצג פעם בארבע או חמש שנים. עכשיו יש הרבה דברים, ונראה לנו שהגיע הזמן לפתח מודל שמעשיר את המודל הקיים, לא חוזר עליו".
המודל החדש שהחלו להפעיל לאחרונה הוא "מעמותה" – מרכז אמנות ומדיה ע"ש דניאלה פסל השוכן בבית אל-דן בעין כרם, שם יפעל חלל משותף לעשייה, מפגש, מחקר ותצוגה. בימים אלה עסוקים השניים בשיפוץ המקום ובניית חללי עבודה, מעבדות וידיאו, סאונד ואלקטרוניקה ובית מלאכה, המיועדים לקידום פרויקטים בתחום האמנות, בניסיון ליצור מסגרת עבודה לאמנים מתחומים שונים, אוצרים, אדריכלים, מעצבים וחוקרים המעוניינים ליצור ברוח של שיתוף פעולה וידע, דיאלוג אינטנסיבי והתחדשות טכנולוגית.
מושגים כהתחדשות טכנולוגית, מעבדת יצירה ועשייה ניסיונית מזוהים עם פעילותם של מאואס ורוטמן, אולם הם נשמעים תלושים מעט לנוכח האווירה הטוסקנית השורה על בית האבן הגדול, שמחלונותיו המקושתים נשקפים גנים וטרסות, בתים ציוריים, עצי זית, תיירים ועולי רגל המגיעים לכנסיות ולמנזרים שבמקום. השניים מודעים לפער ומספרים בחיוך שגם הם לא ציפו שכך יפתחו הדברים. תוכניתם המקורית הייתה לאתר חלל פנוי במרכז העיר ולהפוך אותו למעבדת יצירה. אל הבית בעין-כרם הגיעו בעזרת הקרן לירושלים, שטיפלה בעיזבון של דניאלה פסל – אמנית ילידת פולין שהתגוררה ועבדה במקום עד שנפטרה, בשנת 2005, וביקשה בצוואתה להפוך את הבניין למרכז שוויוני לאמנות – מקום לכולם, כדבריה.
"התוכניות שלנו השתנו קצת ביחד עם השינוי במקום והשינוי הוא גם קונספטואלי", מספר רוטמן. "אם בהתחלה רצינו לבנות משהו חדש, עכשיו אנחנו רוצים לפעול עם מה שיש – עם הבניין, הסביבה, ההיסטוריה של המקום וההווה שלו".mamuta2

באירועים שערכו מאואס ורוטמן בעבר, במוזיאון המדע בגבעת רם, בחצר סרגיי, במוזיאון מגדל דוד ובמקומות נוספים, הקפידו השניים ליזום ולעודד פרויקטים אמנותיים שביקשו להתמודד עם ההיסטוריה הטעונה ועם סכסוכי ההווה. באירוע במגדל דוד, למשל, החליף אחד האמנים את דגל ישראל המתנפנף מעל המבנה בדגל לבן. גם עתה מספרת מאואס שההיסטוריה של עין-כרם מעסיקה אותם, אולם הם אינם מעוניינים ליצור אנטגוניזם בקרב תושבי המקום ומעוניינים לעסוק גם בהווה ולא רק בעבר. המרקם האנושי בכפר/שכונה מגוון מאד כיום, וכולל עשירים מופלגים, סטודנטים רוחניקים המבקשים מפלט מן העיר הגדולה, צליינים, אמנים ועוד.
לצד מעבדות וסדנאות שונות, מציע מרכז "מעמותה" גם יחידת מגורים המיועדת לאמנים מחו"ל המעוניינים לבצע פרויקטים במקום, וכן ליווי פרויקטים ויוזמות אמנותיות מקומיות, החל בגיבוש רעיוני כללי וכלה בגיוס משאבים. "עם השנים צברנו די הרבה ידע בעבודה ואנחנו יכולים לשתף אותו עם אמנים שזקוקים לו" מספר רוטמן. "לפעמים מדובר על משהו מהותי כמו פיתוח של פרויקט אמנותי, ולפעמים על קשיים בסיסיים מאד כמו לא לדעת איך משיגים מקרן וידיאו לתערוכה".
מאואס: "יש אמנים שמחליטים לעבוד עם גלריה שתטפל עבורם בכל הצדדים הללו. זה מצב נוח אבל יש לו מחיר, ומי שלא מעוניין לשלם את המחיר או שהעבודה שלו לא מתאימה לגלריה צריך לרכוש את הכלים האלה בעצמו. הידע באמנות נותר תחום בבתי-ספר, ומה שלא לומדים שם קשה ללמוד לבד או במקום אחר. אנחנו ואנשים נוספים שיעבדו פה יכולים לעזור ולשתף אמנים בידע שנצבר, כך שאפשר לומר שלמרכז יש גם מחשבות על חינוך".

כשהחלו מאואס ורוטמן את פעילותם בירושלים, הם הכריזו כי מטרתם היא "להסיט לרגע את מבטו של היחיד מן המציאות התרבותית השלטת, אשר בעיני חברי המערכת אינה אלא תרבות שולית". בחינת הפרויקטים העתידיים רומזת שרוח השוליים של השוליים תישמר גם במרכז החדש. כך, אחד האמנים שמתחילים לעבוד במקום בימים אלה הוא ואניה שאוב, שמתכוון להקים גינה אקולוגית. פרויקט נוסף שיוזמים השניים יקרא "מה מסתתר מאחורי הפסטורליות", ובמסגרתו ינסו יוצרים שונים להתחקות אחר שורשי הכפר ולהציג זוויות שונות של החיים בו בהווה, ובפרויקט אחר שיקרא "יורדים לרגל", יוזמנו אמנים לרדת לוואדי וליצור עבודות סביבתיות. עוד אמנים שיעבדו במקום בחודשים הקרובים הם שגית מזמר, עינת אמיר, חלי מזראי, מאיה שאן באודן, שאול צמח, ג’וזף שפרינצק, צילה חסין ואכים לנגרר, טליה הופמן ואלעד שכטר.

mamuta22

במידה רבה ניתן לומר שרוח השוליים עליה מדברים מאואס ורוטמן, שבאה לידי ביטוי בעבודות מסוג שונה, שיתופי, לא מסחרי ולא פעם גם לא קל לעיכול, מאפיינת את כלל שדה האמנות הירושלמי, שאינו מסחרי או ממלכתי ולכן גם אינו משוחח עם המרכז. לא פעם נדמה שלירושלים יש תפיסת זמן משל עצמה: עיר עם עבר ועתיד אך ללא הווה. כך בין פקק תנועה אחד למשנהו עסוקות הרשויות בירושלים בעיקר בקידום מיזמי נדל"ן יוקרתיים, הריסת בתים, הזנחת רחובות ומבנים ייחודיים וקיום טקסים ממלכתיים כמו טקסי יום ירושלים שיתקיימו היום. אמנות, כמו גם דברים קטנים אחרים כשירותי תברואה וניסיונות גישור בין פלחי האוכלוסייה הרבים, אינה עומדת בראש סדר העדיפויות בעיר, ולמרבה הצער גם אינה מפריעה לו.

From → ראיונות

2 תגובות
  1. מ.פ. permalink

    אותי מרגש הפרוייקט "לא רק פסטורליה" . בדיקת שורשי ההיסטוריה האנושית והמבנית בנוף הקדום-חדש הזה. אשמח להצטרף.

  2. נפלה טעות בכתיבת שמי ואני מבקשת אם אפשר לתקן. השם הוא חלי מזראי ולא מזרחי כפי שנכתב.
    תודה
    תוקן, תודה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: