Skip to content

ארט קואוצ'ינג

אוגוסט 10, 2008

נדמה שזה היה רק עניין של זמן. אחרי שנים של דיבורים בסתר על יחסי ציבור, קשרים והתנהלות עסקית בעולם האמנות, כשמושגים כמו אימון אישי (קואוצ'ינג) וקריירה שנייה הולכים ונטמעים בז'רגון, נפתח בית ספר לאמנות שאינו מלמד אמנות, ומיועד למי שרוצה לקחת חלק בסצנת האמנות הישראלית, אבל חסרים לו ידע וקשרים. אין מדובר במסגרת פרטית רגילה לייעוץ אמנותי המציעה מעט עזרה שיווקית, אלא בתוכנית לימודים שהופכת את הצד העסקי-חברתי לעניין מרכזי.

את בית הספר "ארטדינמו", שיפעל במתחם סמינר הקיבוצים בת"א, הקימה מוניקה לביא – אוצרת עצמאית, מאמנת אישית ועורכת כתב העת "1280 מעלות" לקרמיקה ותרבות חומרית – עבור "אמנים שמרגישים שהקריירה שלהם נתקעה ורוצים להניעה מחדש, אמנים שמרגישים שכללי המשחק של עולם האמנות סבוכים מדי וסמויים מן העין, ואנשים שהחליטו לחזור ולעסוק באמנות לאחר שהקדישו את תקופת הבגרות הראשונה למקצוע אחר".
לדברי לביא, "עבור לא מעט אנשים, עולם האמנות נראה כמו מערכת בלתי חדירה של קודים וחוקים פנימיים וסודיים, כשבעצם זה לא עניין כל-כך מסובך. אמנים יוצאים אל עולם האמנות ללא כל הכנה. הם לא יודעים לבנות תיק עבודות, לפנות לאוצרים ולעשות כל מני דברים הכרחיים לקידום הקריירה האמנותית שלהם, כשלפעמים אפילו החששות מצעדים כאלה גורמים להם להיתקע. למקום הזה אני נכנסת עם הניסיון שלי בתחום, ועוזרת להם ללמוד את כללי המשחק, לקחת אחריות ולהחליט לסובב את הגלגל בעצמם".

תוכנית הלימודים ורשימת המאמרים המופיעים באתר בית הספר נראים במבט ראשון כפרודיה על חוקיו הלא-כתובים של עולם האמנות, אלא שבמקרה זה מדובר בעניין רציני לגמרי. לצד מאמרים כמו "איך יוצרים קשרים", "איך להזמין אוצרים" ו"תמחור עבודות", מופיע הקורס "אימון לאמנות", המבוסס על תוכניות "אימון אישי, טיפול והסרת חסמים", במטרה "לחולל שינוי משמעותי בקריירה האמנותית", וכן שיעורים על שדה האמנות העכשווית, ביקורת עבודות "שלא תגרום למפח נפש", ומפגשים עם אמנים, אוצרים ויחצ"נים. עוד מצוין כי במהלך הלימודים יתרגלו התלמידים יצירת קשרים ושיחות עם אוצרים באמצעות סימולציות ומשחקי תפקידים.
בין השיעורים והמאמרים נדמה שאין אפילו אחד המתייחס לכישורי האמן בתחום התמחותו – אמנות. על כך אומרת לביא כי היא אינה מעוניינת ללמד אמנות, אלא לפנות ליוצרים פעילים שכבר למדו, וזקוקים לתמיכה מכיוון אחר.
ומה בנוגע לאיכות האמנותית?
איכות היא קריטריון קיים אבל לא בלעדי. הנרשמים ידרשו להגיש תיק עבודות, וכמובן שהאידיאל הוא לעבוד עם קהילת אמנות פעילה, אבל בשלב זה קשה לי לנבא את אופי הקבוצות ומידת הניסיון והיכולת של התלמידים.

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: