Skip to content

משיח לא בא – שבע שנים למגזין ארץ אחרת

פברואר 6, 2008


דימוי – עדה ורדי

התערוכה "משיח לא בא" מציינת שבע שנים לפעילותו של כתב העת ארץ אחרת. הדימויים המוצגים בתערוכה, שנבחרו מבין אלפי תצלומים ואיורים שפורסמו בארבעים ושניים הגיליונות שיצאו לאור עד כה, מציגים דמויות, נופים ומצבים הקשורים רובם ככולם לחברה הישראלית של ימינו. יחד עם זאת, "משיח לא בא" אינה תערוכה תיעודית במובן הרגיל של המושג. בדומה לכתב העת עצמו היא אינה מנסה להציג את החברה הישראלית, כי אם לחדור לקרביה. מבחינה זו ניתן לומר כי יותר משהם מוסרים עדות על החברה, הדימויים המוצגים בתערוכה מבקשים לנתח ולפרש את הסוגיות החברתיות, הפוליטיות, התרבותיות והדתיות המאפיינות אותה. בכך הם כמו כופרים בתפקיד המסורתי המיועד להם בתקשורת, ומוותרים על סנסציה חד-משמעית לטובת מבט מורכב המבקש, באמצעות חשיפה אחת, ללכוד זוויות ראיה שונות.

התמונות המוצגות בתערוכה מחולקות לכמה קבוצות. הראשונה כוללת תצלומים ואיורים שמעמתים בין סיסמאות וסמלים שונים, מציגים דימוי אחד וכמו רומזים למשהו אחר. דוגמא לכך היא כרזת התערוכה משיח לא בא, שהופיעה על שער הגיליון השני של ארץ אחרת, ומציגה ביטוי בעל הקשרים דתיים ופוליטיים ברורים על רקע שמיים ועננים לבנים – אותם שמיים שהמעצב דוד טרטקובר הציג בכרזת השלום, והפכו עם השנים לאיקונה ישראלית ידועה. כרזת התערוכה יוצרת באמצעים פשוטים למדי הקבלה בין מגזרים שונים בישראל, כאשר בפרפראזה על שירה של נעמי שמר ניתן לומר כי לכל מגזר יש משיח משלו, ודרך משלו להתכונן לבואו.
דוגמאות נוספות לאירוניה הנוצרת בחיבור בין דימויים שונים מופיעות באיור הילדה בעלת חיוך הליצן המלאכותי, שאויר ופורסם בעקבות דו"ח דוברת, או בתצלום הצבי הדוהר בעמק הצבאים בירושלים. בשנות התשעים הפכו אדמות העמק לסמל המאבק המשפטי והחברתי של תושבי שכונת הקטמונים בניסיונותיהם של יזמי נדל"ן להפיק הון פרטי מאדמות מדינה. בסופו של דבר ניצחו הפעילים והצבאים נשארו בעמק הירוק. אך כפי שניתן לראות בתצלום, מגדלי הולילנד הכעורים והאימתניים הניצבים מעל מאפילים, תרתי משמע, על ההצלחה, ומי שלא רצה מפלצות נדל"ן על אדמות העמק, קיבל אותן בראש ההר. תושבי הקטמונים אמנם ניצחו בקרב, אך הפסידו במערכה.

כפי שניתן לראות בתערוכה, מצלמות ואמצעי תקשורת שונים הופכים לעיתים מכלי עבודתו של הצלם לדימוי ולמושא צילום בפני עצמם. דוגמא לכך היא תצלום האנטנה הסלולארית, שכמו מתחרה באנדרטאות המקיפות אותה על התואר "ישראלי יותר": שיגעון הטלפונים הניידים מול תרבות ההנצחה. אירוניה תקשורתית באה לידי ביטוי גם בתמונה שבה מופיעים שוטרי מג"ב היורים לעבר מפגינים פלסטינים בקצה הרחוב. במבט ראשון זה נראה כמו תצלום חדשותי רגיל. אלפים כמוהו פורסמו עם פרוץ האינתיפאדה השנייה בכלי תקשורת ברחבי העולם. אולם פרט אחד בתצלום – השלט "סטודיו הוליווד" הניצב במרכז התמונה – מציג את כל הסצנה באור חדש, כמערך של תפאורה ושחקנים המקפחים את חייהם בעודם משרתים ככלי משחק בידיהם של כוחות גדולים מהם. דיון במקומה של התקשורת בימינו ניתן לראות גם בתצלום השני שמתאר את כוחות הביטחון בפעולה, הפעם בשעת פינוי מאחז לא חוקי. בחזית התמונה נרמסים מתנחלים צעירים תחת פרסותיהם של סוסי משטרה, בעוד חברם של הצעירים עומד במרכז, מצלמה אחת בידו והשנייה תלויה על צווארו, והוא מצלם את הנעשה כמי שמבין שהמלחמה האמיתית כלל אינה נערכת בשטח, אלא בתודעת היושבים בבית מול המרקע.

קבוצת התצלומים והאיורים האחרונה עוסקת בדמויות שונות שמרכיבות את החברה הישראלית, ובנקודות המפגש וההתנגשות ביניהן. תצלום בני משפחת מנז'ו, למשל, מעמיד אותם מתחת לפרופיל המפורסם של בנימין זאב הרצל, שבו ידיו שעונות על מעקה המרפסת. בתמונה נדמה שחוזה המדינה כה מרוכז באותו מבט הצופה קדימה, עד שנראה כי הוא אינו מסוגל להבחין בנעשה תחתיו. דוגמאות נוספות ניתן לראות בתצלום התקריב של פני גבר ואשה, שהופיע על שער גיליון שהוקדש למצב העוני במדינת ישראל, בתצלום המרגש של ורד מדר וסבתה, בקריקטורה של זאב אנגלמאייר המציגה בהומור את טרנד לימודי היהדות בקרב ידוענים חילונים, ועוד.

תצלומי הדיוקן המופיעים בקבוצה זו נבחרו מבין מאות דיוקנאות, מתוך רצון להציג תצלומים שיש בהם "עוד משהו" – משהו שחורג מתיאור תווי פניו של האדם המופיע בתצלום. למעשה, ה"עוד משהו" הזה הוא הציר שסביבו סבה כל התערוכה, שאינה מבקשת, כאמור, להציג את החברה הישראלית, אלא לחדור לקרביה.

From → תערוכות

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: