Skip to content

משפחת המורכבים – תערוכת יחיד של יוליה רבסקי

דצמבר 16, 2007


יוליה רבסקי – רישום, 2007

  • מורים לרישום מחלקים לא פעם את אמני הרישום לשתי קבוצות: אלו שמציבים קודם כל את התשתית הצורנית והטונאלית הכללית לרישום ואז פועלים בתוכה, ואלו שמתחילים בנקודה כלשהיא על פני מצע הרישום ועובדים תוך התפשטות מדורגת. הבחנה זו מצביעה כמובן על תכונות האופי של האמנים השונים, אך מעבר לכך היא חושפת דפוס עבודה בסיסי המביע תפיסה אמנותית שונה בתכלית: אמנים המשתייכים לקבוצה הראשונה זקוקים למסגרת או מערכת כללים מוגדרת שבתוכה יפעלו תוך ניסיון להרחיבה, בעוד חברי הקבוצה השנייה מוצאים ומגדירים את הכללים תוך כדי שוטטות במרחב הפתוח. עבור הראשונים, תשתית הרישום מקבילה ליסודות הבית – מושג ראשוני וקו זינוק מטאפורי, בעוד אצל האחרונים בית הוא מושג גמיש המתהווה בהדרגה תוך בנייה ומחיקה במרחב שהיה פעם חלל ריק. יוליה רבסקי, שעבודותיה מוצגות בתערוכה זו, משתייכת לקבוצה השנייה.
  • לעבודה בסגנון כזה (מתפשט), יש השלכות שונות. ראשית, קנה המידה שלה אינו ידוע מראש. כך גם מידת הצפיפות והאינטנסיביות של הדימויים. לעיתים הם נותרים כדימוי יחידאי. בפעמים אחרות הם מתפשטים ומשרישים, שולחים גרורות ומנהלים מערכת יחסים עם דימויים נוספים. במקרים אחדים הם סבים סביב עצמם במעין סלסול פנימי, ובאחרים יוצרים (בדיעבד) תבנית חוזרת הניתנת, על פניו לפחות, לשכפול אין סופי.
  • מן ההערה הראשונה עלול להשתמע כי אמנים הרושמים בהתפשטות אינם פועלים על פי חוקים. זה לא נכון כלל. הצבעוניות המונוכרומטית בעבודותיה של רבסקי, למשל, מעידה על האיפוק הרב שגזרה על עצמה. הדבר בא לידי ביטוי באופן מובהק ברישום מוקדם שמוצג בימים אלה בביאנלה לרישום בבית-האמנים, ובו נראים עלי קוצים המתוארים בגוונים עדינים מאד, מדויקים מאד ובו בזמן מרוחקים, כאילו נרשמו מבעד למסך לבן. אפרוריות הרישום כמו מרסנת את הסלסולים הצורניים, מקהה את חודם של הקוצים וממסכת אותם בתערובת של ראייה, בדיון וזיכרון.
  • בתחילת עבודתה על הסדרה המוצגת כאן רשמה רבסקי תוך התבוננות בקוצים עצמם. עם הזמן החלה להיעזר בשקפים מעובדים שהקרינה על הנייר, ולבסוף, כשחשה כי רכשה מידה מספקת של מיומנות ושליטה במבנה הצמח, עברה לעבודה מן הזיכרון. כפועל יוצא מן ההתפתחות הזו נוצר מהלך מעניין: ככל שמיומנות הרישום והשליטה הצורנית גדלה, האובייקט הנרשם הלך והתרחק. ההיכרות ההולכת וגדלה עם הצמח כמו הרחיקה את גשמיותו מן היצירה, עד שהפך למעין איקונה תבניתית הניתנת ליישום והחלה מחודשת בפורמטים משתנים.
  • "משפחת המורכבים" הוא שמה המדעי של משפחת הצמחים אליה משתייכים הקוצים היבשים שמופיעים בעבודותיה של רבסקי. קוצים אלו, המוכרים לכל מי שביקר בישראל בחודשי הקיץ, מתקשרים בקלות למסורת האמנותית הישראלית, מליאופולד קרקואר עד לארי אברמסון, משמואל חרובי עד חן שיש. מדובר באסוציאציה מקומית מתבקשת, ועל כן מעניין לגלות כי עבור רבסקי, שהיגרה לישראל כאדם בוגר, מזכירים קוצים אלו דווקא צריחי כנסיות וחפצי אמנות מתקופות הבארוק והרוקוקו, המוכרים לה מילדותה בסנט-פטרבורג. הקשר זה נובע מן הביוגרפיה האישית של האמנית ואינו מובן מאליו כלל וכלל עבור הצופה. יחד עם זאת, נדמה לי שביכולתו להאיר באור חדש את הנקודות שהוזכרו ברשימה זו.


    יוליה רבסקי – משפחת המורכבים
    אוצר – יונתן אמיר
    גלריה ונטה: רח' הרכבים 4, ירושלים

From → תערוכות

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: