Skip to content

רואים את הקולות

אוגוסט 13, 2006

חייו של מבקר תרבות בתחילת המאה ה-20 היו פשוטים למדי; ציור היה ציור, קולנוע היה קולנוע, ומוזיקה הייתה מוזיקה. במהלך המאה ה-20 הגבולות בין מוזיקה, קולנוע ואמנות פלסטית התמוססו והוגדרו מחדש פעם אחר פעם. אחת מסוגות האמנות הרב-תחומיות שהתפתחו בעקבות זאת מכונה אמנות סאונד, שמשלבת בין אמנות חזותית (בעיקר וידיאו, מיצגים ומיצבים), ועבודות שמע מוקלטות או חיות. בחו"ל זוכה אמנות הסאונד להכרה בתערוכות גדולות כמו התערוכה "Sonic Boom" שאצר המוזיקאי בריאן אינו בגלריה Hayward בלונדון, ושיבוץ שיעורי סאונד בתוכניות הלימודים של בתי הספר לאמנות ומוזיקה. בארץ, לעומת זאת, מדובר בתחום כמעט לא מוכר.

על רקע חוסר המודעות האמורה יתקיים ביום שלישי במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון פסטיבל "סליחה, איך יוצאים מכאן – סאונד בחלל אורבני". את הפסטיבל אוצר אמן הסאונד ערן זקס, ומשתתפים בו האמנים אוהד פישוף, אורי דרומר, ביניה רכס אמנון וולמן, אורי פרוסט, אדם שפלן, קוסטה גרוויס, קבוצת SALA-MANCA וזקס עצמו, שמסביר כי "רבות מהיצירות המוזיקליות שנכתבות בשנים האחרונות קרובות לעבודות שמתאימות לגלריה יותר מאשר לדיסק או הופעה. בריאן אינו הכריז לפני שש שנים שהוא מרגיש הרבה פחות נוח עם הפורמט המיושן של האזנה לתקליט או דיסק, ומתעניין יותר בסביבות האזנה מורכבות. זה אתגר שעומד היום בפני אמנים ומוזיקאים רבים. בפסטיבל 'סליחה, איך יוצאים מכאן?' בחרנו להתמקד בצד הפלסטי של אמנות הסאונד. העבודות שיוצגו באירוע מתייחסות לסאונד כאל חומר ומרכיב מרכזי באמנות. מדובר בסאונד שמתקיים כמדיום מוחשי – מדיום שמותך לצורות או לכל חוויה חושית שאינה מבוססת רק על שמיעה".

מי שיגיע למרכז ביום שלישי אחר הצהריים יוכל להתרשם, בין השאר, ממכשירים שמייצרים סאונד מתנועות מים ומערכות תאורה שיצר אורי דרומר, מחליפת רמקולים שמעניקה התנסות גופנית בסאונד שיצר אמנון וולמן, ומ-Lost and Sound – עבודתו של בניה רכס, שהופך טרנזיסטורים ממכשיר קליטה פאסיבי לכלי נגינה שפעולתו מבוססת על מה שמכונה "רעש". אוהד פישוף יציג עבודת וידיאו שנוצרה בלונדון בשנה שעברה, ומתכתבת עם פרויקט Longplayer – יצירה מוזיקלית שנוצרת בזמן אמת באמצעות מחשבים הממוקמים בכמה מוקדים ברחבי העולם, ומתוכננת להתנגן במשך אלף שנה ברציפות.
זקס יציג שתי עבודות; "חדר הלימוד המהפכני של תאגיד Cadbury™" – עבודת סאונד שמשלבת מערכת לימוד אינטראקטיבית ו"מבקרת את אפשרויות השליטה שהם חלק בלתי נפרד מן העידן הדיגיטלי", ו-"סליחה, איך יוצאים מכאן?" – אוסף הוראות יציאה מפינות נידחות בירושלים, שנאסף והוקלט מפי העוברים ושבים בעיר.

פורסם בהעיר

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: