Skip to content

מסיבת סיום

יולי 22, 2006

אוצר עימו שוחחתי לאחרונה סיפר כי הוא נמנע מביקורים בתערוכות בוגרים בבתי הספר לאמנות, משום שלדעתו מדובר בעניין בית-ספרי פנימי. המחשבה הזו עברה בראשי לא פעם במהלך הביקור בתערוכת בוגרי המדרשה לאמנות בית-ברל, שנפתחה השבוע. שבעים וארבעה תלמידים ותלמידות סיימו את לימודיהם השנה במסלולים השונים בבית הספר. סה"כ 74 תערוכות יחיד – כמספר התערוכות הנסקרות במדור זה במשך שנה וחצי. מעבר לעובדה שאדם שפוי בדעתו אינו מסוגל לצפות בשבעים וארבע תערוכות ברצף, וגם אם נתעלם מחוסר היכולת ליצור דיון רציני סביב מספר כה גדול ומגוון של אמנים, עולה השאלה האם יש לקהל הרחב סיבה מיוחדת לעסוק במצב שיעורי הבית של התלמידים. אם נניח לרגע בצד את היוקרה שכרוכה במעמד ואת המרדף הכלכלי אחרי בשר טרי, נשאר עם מסיבת סיום – תצוגה של איקס חובות לימודיות שהושלמו תחת וואי אילוצים, במסגרת לוח הזמנים של שנת הלימודים האקדמית. חשוב? לא בהכרח. מעניין? לפעמים.


פרט מעבודתה של מעין שקד

המיצב שולת!

כבכל תערוכת בוגרים, גם בתערוכה הנוכחית יש כמה עבודות יפות מאד, כמה עבודות גרועות במיוחד, ודי הרבה עבודות סבירות. כמו תמיד ניתן למצוא בין הבוגרים כמה אמנים מבטיחים, כמה כפילים קטנים של כוכבי האמנות של העשור הנוכחי וכמה אאוט-סיידרים. מקצת העבודות כוללות אמירה פוליטית או חברתית על רגל אחת, פה ושם רואים ביקורת בזעיר אנפין על הבית הבורגני, הקיבוץ, המבט הנשי או הגברי, והמון ציור משעמם באיכות ביצוע נמוכה, וצילום משעמם באיכות ביצוע גבוהה.

בדומה לשנים קודמות, גם השנה בולטים לטובה אמני הפיסול והמיצב, שכמה מהם אף מציגים בחלל משותף. בחלקו השמאלי של המתחם מציגה איילת גבריאל דגם של בניין מגורים על עמודים, העשוי מבטון ושעווה. על הרצפה מימין לדגם מוטל כגווייה שלד עמוד חשמל שיצרה מיטל לוי. ראשו של העמוד, הגדול ביחס למידות החדר ונראה כאילו נכלא בתוכו, פולש אל חללי התצוגה המשותפים של מעיין שקד ואנה ברשטנסקי. האחרונה יצרה מתקן כושר לא פונקציונאלי – עם מכשירי משקולות ללא משקל. לא רחוק מן העבודות המדוברות מוצג מיצב קלקר יפה של יעל בלבן, "רצח עבור המצלמה" שמו, המתאר במרומז סיפור רצח מזעזע שארע במשפחתה של האמנית. חלל המיצבים הוא החלל המסקרן ביותר בתערוכה. העניין שבו נובע קודם כל מאיכות העבודות, אך גם מהדיאלוג שנוצר ביניהן בזכות הצבה נכונה.

עבודות מסקרנות נוספות הן סדרת רישומים יפים שיצר ברק רביץ באמצעות נייר קופי, ציורים של ליז חג'ג' ואפרת שרון, סדרות צילומים של אורית בולגרו, תמר סלוצקי וורד ניסים, ורישומים של רחלי רוטנר. גם שרון יקותיאלי מציגה עבודה משעשעת, הכוללת צילומים הומוריסטיים ואירוניים, בהם היא מזנקת ומתרפקת על שלט של חברת הקוסמטיקה "אהבה".


דוד פרנקל – צילום

הקסם של הכלום

במקביל להתבוננות ביצירות, מעניין לבחון את האופן בו בוחרים האמנים לתאר את עבודתם במילים. חנה יגר, לדוגמא, מציגה ציורי גברים שמתוארים כ"דגה מנקודת מבט נשית", ומאופיינים בין השאר במשפט האוקסימורוני "עקבות ברורים של אבסטרקט". רחל אבנון מציגה ציורים וצילומים המתארים את פינוי המאחז עמונה, ומתארת את העבודות כמעבר מאידיאלים ציוניים ל"אידיאלים של פחד, יאוש וחורבן, שהביאו לתוכנית ההתנתקות", רות ניסים מחפשת "סיטואציות בהן הקבוצה משתלטת כנוכחות אחת שבה כולם נראים אותו הדבר, אך במבט חודר אפשר לגלות את האישי שמסתתר בכל דמות", ועלמה שניאור מסכמת במשפט המרגש "גם כשאני בבית אני מתגעגעת הביתה". את פרס הפלצן המוצלח של השכבה קוטף בקלילות דוד פרנקל, שמציג סדרת צילומים ומסביר כי הוא מבקש (כדאי לנשום עמוק) "לכוון אל האפלולי או האניגמטי, לרמוז אל המשובש והמטריד בתוך הקשרים נטולי דרמה גלויה. הרצון הוא להשיג איכויות חריגות בתוך הפרוזאי, לגעת באנומלי דרך הפשוט לכאורה, ליצור את הקסם של כלום-בתוך-מסגרת. אני מעוניין בדיאלקטיקה אופטימלית של המינורי או הכלומי ביחד עם מתיחות של אובדן". לא פחות. לא יותר.

בביקור בתערוכה, שעות ספורות לפני הפתיחה הרשמית, כמה מקרני ווידיאו לא עבדו, והצבתן של עבודות אחרות עוד לא הושלמה. מאחר והתבקשתי, ברגישות ובנחישות, לפנות את החללים הלא מוכנים, אני מתנצל בפני התלמידים שאת עבודתם לא הספקתי לראות. את חלקם אוכל בוודאי לפגוש גם בהמשך. אחרים לא. חלק גדול ממידת השפעתו ומקוריותו של אמן נמדדת בסבלנות ואורך רוח, וביכולת להוסיף ולהתחדש לאורך השנים. מבחינה זו תערוכת סיום בגיל 25 היא בסך הכל תחנת ביניים, קצת אחרי ההתחלה.

פורסם בהעיר

From → ביקורת

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: