Skip to content

חופש במסגרת האילוצים

יוני 23, 2006

[תמונה:]
חולפים זה על פני זה
במדרגות הנעות
בכיוונים הפוכים

[תגובה:]
שמחתי להיות איתך
ולו לרגע

טאווארה מאצ'י
מיפנית: יעקב רז

בעקבות המלצה חמה, מלווה אותי בימים האחרונים ספרו של המשורר היפני מאצואו באשו "הדרך הצרה לאוקו". אני מתאר לעצמי שעוד אחזור לעסוק בספר הזה בעתיד. בינתיים אומר כי זו הפעם הראשונה שאני מתוודע לשירת ההאיקו, ובזכות הסבריו הבהירים של המתרגם יעקב רז, לומד ומוקסם מכוחה של סוגת אמנות זו, שכלליה הנוקשים יוצרים "חופש במסגרת האילוצים", כפי שניסח פעם הצייר משה קופפרמן – נזיר בעלת משמעת ציור חמורה, שבדומה לבאשו, דיבר גם הוא על מוטיב המסע הנוכח באמנות, ועל תחושת הסיכום הפתאומי של ציור שהגיע לרגע מכריע.
רז משווה את ההאיקו לצילום, במובן זה שבכוחו להצביע על התרחשות רגעית וסתמית לכאורה, ולחלץ אותה ממערבולת המציאות שמסביב. וולטר בנימין קרא לזה תת-מודע אופטי. יש באמנות זו שילוב בלתי אפשרי לכאורה בין היסוס והחלטיות, השתאות והכרה. לעיתים התוצאה מצמררת, ולעיתים שובת לב, כפי שקורה בשיר הטאנקה (מבנה שירי בן 31 הברות המחולק לשניים), המופיע למעלה.

From → יומן

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: