Skip to content

שוברים שגרה

מאי 6, 2006

תצלום מתוך התערוכה

"על פי הנתונים של עמותת אדמיר, המטפלת בזכויות אדם של אסירים פלסטינים בשטחים הכבושים, מראשית הכיבוש ישבו 650 אלף פלסטינים, בעיקר גברים, בבתי כלא לתקופות שונות. מדובר בכארבעים אחוז מאוכלוסיית הגברים הבוגרת. המספר מתייחס רק לאנשים שנשלחו לבתי כלא, והוא אינו משקף את הנתונים הממשיים, הנוגעים לכל אותם מאות אלפי בני אדם שידיהם נכפתו באזיקים ועיניהם כוסו בפלנלית, ונעצרו למספר שעות – בין חמש ל-12 – ברחוב או במתקן צבאי".

הקטע האחרון לא נלקח מדו"ח או כתבה בענייני זכויות אדם. הוא מופיע במאמר של אריאלה אזולאי, המלווה את התערוכה "בואו נקרא לזה שגרה", המוצגת בימים אלה בגלריה של בית הספר מנשר. זו תערוכה יוצאת דופן, שמבלבלת, שוב, בין הנורמות המקובלות יחסית שמאפיינות את רוב תערוכות האמנות. מבחינה זו ממשיכים מפעילי הגלריה את קו הפעולה שהחל בתערוכה "אמנות גדר", שהוצגה בחודש שעבר וכללה אובייקטים ששימשו מפגינים נגד גדר ההפרדה הנבנית בבילעין. בראיון לדנה גילרמן ב"הארץ" הסביר מנהל בית הספר, עודד ידעיה, מדוע לדעתו "אמנות גדר" היא תערוכת אמנות לכל דבר. לעומתו טען נציג המפגינים, מוחמד חטיב, כי לא הוא ולא המפגינים יוצרים אמנות, וכי מבחינת תושבי הכפר, לקיום התערוכה יש משמעות אחת בלבד – תקשורתית.
גם התערוכה "בואו נקרא לזה שגרה" לא נוצרה על ידי אמנים במובן השגור של המילה, כי אם על ידי אוצרים מתחילים – תלמידי קורס אוצרות בהנחייתה של אזולאי. העבודות שנבחרו לתצוגה אינן "חפצי אמנות", אלא תצלומים המתארים סיטואציות שגרתיות שונות מחיי הפלסטינים תחת הכיבוש הישראלי, שצולמו על ידי צלמי סוכנויות צילום אנונימיים ברובם. שמותיהם של התצלומים אינפורמטיביים ולקוניים – "פלסטיני במתקן מעצר, ללא חולצה ושק לראשו", "שני פלסטינים יושבים מכוסי עיניים במחסום חווארה", "סימני הכוויות של עבד א~נאסר עובייד" וכדומה.

במאמר המדובר, "מושבת העונשין" שמו, מתייחסת אזולאי למשמעות הרחבה של הכליאה, שמתפרשת, לטענתה, הרבה מעבר לאותם ארבעים האחוזים המוזכרים. היא מצביעה על קווי הדמיון שבין הכלא הרשמי לכלא המעשי, ומבקשת להחיל את המאפיינים הבסיסיים של הכליאה גם על חיי היומיום השגרתיים בשטחים. "תצלומים מהכלא?!", היא כותבת, ומתארת את פליאתם של צלמי עיתונות ופעילים בארגונים שונים לזכויות אדם ואזרח, שטענו כי אין דבר כזה משום שאסור לצלם שם. "אכן, כשתוחמים את מרחב הכליאה למרחב הרשמי של בית הסוהר, אפשר להישבות באשליה של ואקום חזותי. אולם כשמתיקים את הדיון מהגבולות הרשמיים של מרחב הכליאה לאפיון של הפרקטיקות של מעצר וכליאה, ומכנסים יחדיו תצלומים המעידים עליהן, מתגלה עומקו של ההיגיון הכליאתי, התפשטותו בכל והיעשותו לשגרת חייהם של כל תושבי השטחים".

התייחסותה של אזולאי אל המציאות המתוארת נעשית באמצעות התצלומים המוצגים בתערוכה, אך גם, ולא פחות מכך, באמצעות תצלומים שאינם מוצגים משום שאינם נגישים לציבור והידיעה על קיומם מבוססת על עדויות בלבד. "עשרות צלמים משרתים בשורות השב"כ", היא כותבת. "הם לוחצים על נצרת המצלמה כבדרך שגרה, כחלק מסדרת פעולות שהם מבצעים במהלך עבודתם מול העצירים הפלסטינים. מדובר בזן ייחודי של תצלומים, שאפשר לכנותו 'תצלומי עינויים'. לא תצלומים שבהם רואים עינויים, אלא תצלומים המשמשים בעצמם במכשיר עינויים. מן העדויות אפשר לאפיין שני טיפוסים של תצלומים: האחד, שבו בני משפחתו או קרובים של העציר הנחקר מצולמים בתנאים קשים של מעצר או התעללות ותצלומים אלה מוצגים לנגד עיניו במהלך חקירתו, והשני, שבו מאיימים על הנחקר בצילום או שמצלמים אותו בפועל כך שהופעתו בתצלום עלולה להפליל אותו בסביבתו".
ניתוח התצלומים נעשה בלשון יבשה ובטרמינולוגיה מבית מדרשם של פרויד, פוקו, לקאן והוגים אחרים. כיסוי עיניו של עציר בפלנלית מתואר כשלילת המבט, פעולות מעצר פומבי מכונות "טקס", והפקודה להסיר חולצה היא סוג של סימון הכיבוש בגופו של הנכבש. קשה להתווכח עם הנתונים המדכאים שמוצגים בתצלומים ומתוארים במאמר. הצגתם בדרך לקונית מתעלמת אמנם ממורכבות הטרגדיה של הארץ המדממת הזו, אך זוהי הצדקה כללית ופרגמטית שמאפשרת לחיות בשלום, גם אם באי נוחות מסוימת, עם פשעי מלחמה. שתי הגישות מאופיינות במידה של הכחשה, שנראה כי אי אפשר בלעדיה. "זה הנוף שאתה גדל בו", מסביר אחד מפעילי ארגון שוברים שתיקה. הוא צודק.

פורסם בהעיר

From → ביקורת

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: