Skip to content

תוגת המותג

ינואר 27, 2006


יוסי למל, ע"פ צילום של מיקי קרצמן

"אפילו קדישמן עשה אבסולוט" כותב יובל כספי, אוצר התערוכה "אמנות מותגית", שנפתחה במשכנה החדש של חברת !Crip, ברחוב בן אביגדור בתל-אביב. 78 אמנים ופרסומאים משתתפים בפרויקט, שנועד להציג נקודות מפגש בין עולם האמנות ועולם הפרסום, ומצטרף למלחמת השוורים שעברה העיר בחודש שעבר, ולמגוון תחרויות רד-בול, קוקה-קולה, תנובה וכו', שנערכות חדשות לבקרים בניסיון להתעטף באדרת נוצות תרבותית, ועל הדרך לתפוס קצת הייפ. לזכות מארגני "אמנות מותגית" יאמר שבניגוד ליוזמות שהוזכרו, הם אינם פולשים בברוטאליות אל המרחב הציבורי, וכן משתדלים להציג גם מבט ביקורתי קל על העולם שבתוכו הם פועלים. יחד עם זאת, נראה שלא מדובר בתערוכה מעמיקה במיוחד. יש בתערוכה עבודות מעניינות יותר ומעניינות פחות. מקצתן כוללות מעין התחכמות פרסומית בהפוך על הפוך, כפי שניתן לראות בצילום הקיא של אלדד סידור, שזוכה לכותרת "אבסולוט הנגאובר". לפעמים ההתחכמות משעשעת למדי, כמו בציור המיקי מאוס הפצוע של יובל שטרן, ולפעמים פחות, כפי שקורה בעבודה של יוסי למל "יונייטיד קולורס אוף בטון", שמשלבת בין צילום של גדר ההפרדה באבו-דיס, שצילם מיקי קרצמן, ופרסומת לבנטון. למל מציג גם עבודה נוספת, סרת טעם לטעמי, שבה נראה חזיר ורוד, ועליו מתנוסס הכיתוב "בהשגחת הבד"ץ של העדה החרדית". אפשר לנסות להתאמץ ולהגיד שמדובר באמירה כלשהי, אבל בתכלס, זה סתם מגעיל.


אלדד סידור

יוזמי "אמנות מותגית" הם אנה ואורן מיוחס, בעליה של חברת !Crip, שמגדירים את תחום עיסוקם כ"אמנות התמצית, זיקוק המסר, הטכנולוגיה וחקר השוק, שנדחסים על תוך שלוש מילים בעיתון ושלושים שניות בסלון". הם מספרים שהתערוכה "מהווה אפשרות לצמיחה והעצמה", ושמדובר ב"אפשרות להפוך את חלל העבודה למשכן שיכיל בתוכו שפע ומפגש בין אנשי עשייה". עוד הם מסבירים כי "האמנות מותחת את הגבולות משמן על בד לוידיאו ארט פרובוקטיבי", ומסיימים בהצהרה המחורזת "האמנות אינה ביישנית, מלאת אגו וחנפנית, היא אינה כותבת את עצמה למגירה, אלא רוצה בתצוגה וגם במה ותהילה, רוצה היא יחסים עם הצופה והפרסים, רוצה פרסום ויח"צ חם מכולם, לכן התכופפו שני העולמות כרכו ידיים, החליפו שטר או שניים, התערבבו והתמזגו, קשה כבר להפריד כי האמן הפך מותג והפרסום כה מתוחכם שמשתלח ברחובות כמו אמנות לעם". מסתבר שאמני התמצות יודעים אמנם "לזקק את המסר לשלוש מילים", אך מתקשים לכתוב משפט אחד שלם. לא נעים לשבש פוטנציאל ל"צמיחה והעצמה", גם אם הוא נראה כמו "אמנות מן המוכן, מן המיקרו לשולחן", כדברי המארגנים עצמם, שבשנים האחרונות הפיקו פרסומות לחברת IKEA, צו פיוס, המשביר לצרכן, מפלגת "עם אחד" ברשות עמיר פרץ, ועוד. אך מבחינה אמנותית, עולם הפרסום מציע שדה פעולה רחב בהרבה ממה שמוגדר הפעם כ"עבודת כפיים מול מחיאות כפיים, ציניות מול רצינות, פרס מול פרנסה, ופוזה מול אנטיפוזה". אפיון עולם האמנות ברמה סטריאוטיפית של אנטיפוזה דיכאונית ועמלנית רומז על חוסר הבנה בסיסי ביותר, ומעיד, יותר מכל, על צורת חשיבה של פרסומאי.

הטקסט שמלווה את התערוכה כולל רעיונות שבלוניים המפוזרים על הנייר ללא גיבוי פרשני. כך מצוין כי התערוכה היא "מפגש מחודש בין שני עולמות שמעולם לא נפרדו", היצירות המוצגות נעשו "בדגש על צבעוניות מפתה, פלקטית, שטוחה", האמנות והפרסום "מגיבים זו לזה בחיבור מחודש של רוח וחומר", "הקמפיינים של אבסולוט יצרו לכך תקדים חיובי", וכאמור, "אפילו קדישמן עשה אבסולוט". לסיכום מסביר יובל כספי כי "בקצב המהיר של הדימויים המתחלפים שמפתים אותנו לקנות שמפו, בירה או טיסה לנופש בטורקיה, נשאר עוד מקום להתבוננות מעמיקה, ביקורתית ולעיתים מפוכחת". זו נקודה מעניינת, ולכן חבל שכספי, אמן ויוצר קומיקס מוכשר בימים רגילים, אינו מרחיב בנושא. העבודות בתערוכה מוצעות למכירה במחירים שבין 9.99 ל-999.99 דולר, וכל ההכנסות יועברו ישירות לאמנים. אנה ואורן מיוחס מספרים כי בכוונתם "להמשיך ולקיים תערוכות מתחלפות, ולהפוך את משכנם החדש לחממה ליצירה ומרחב לחדשנות פריצת מסגרות".


יובל שטרן, ציור

פורסם במקור בהעיר

From → ביקורת

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: